Foto: Sörmlands Veteranjärnväg

Oxelösunds Järnvägsmuseum – Sörmlands Veteranjärnväg!

Järnvägen, som invigdes redan år 1877, har alltid haft en stor betydelse för Oxelösunds utveckling. Från litet lots- och fiskesamhälle har Oxelösund utvecklats till dagens moderna industriort med SSAB som största aktör och brukare av järnvägen och hamnen.

Föreningen vårdar, bevarar och visar upp historiska järnvägsfordon, föremål och berättelser och knyter ihop den järnväghistoriska miljön med dagens kommersiella trafik. På Oxelösunds Järnvägsmuseums 350 meter långa område, som invigdes i juni 2022 finns en en mängd saker att se:

  • Järnvägsparken,
  • Banvaktsstugan som är utställningshall med bilder, föremål berättelser och entré. En del speciellt för barn finns i banvaktstugan där man kan leka med modelltåg och trycka på olika knappar.
  • Lokstallet med ånglok och andra fordon samt verkstad
  • Godsmagasinet med fordonsutställning utomhus som innehåller utställningar
  • Kafévagnen från 1929
  • En bangård samt en fordonshall på 1000 m2 där man kan se bland annat unika järnvägsvagnar

Över hela museet finns informationsskyltar och audioguidning, som du kan lyssna till din egen telefon via appen Storyspot.

Som en del i museets verksamhet sker utfärder med ångloks- eller elloksdragna tåg med vagnar från 1930 och 1950 talet framför allt inom Södermanland och orter kring järnvägarna här.

FSVJ samarbetar med flertalet museer, hembygdsföreningar och företag för att upplevelsen av Sörmland ska bli något att minnas!

Alla föreningens resor som utannonseras är öppna för alla oavsett om du är medlem eller inte. Välkommen att resa eller besöka oss!

FSVJs grundinriktning för den museala verksamheten handlar om järnvägens betydelse för Oxelösunds utveckling från litet fiskesamhälle med 1200 invånare till en högteknologisk industriort med 15000 invånare. Från järnvägens anläggande utvecklades staden långsamt fram till 1950/60-talets explosionsartade expansion.

Utöver Oxelösunds historia ur ett järnvägsperspektiv vill FSVJ visa utvecklingen som skett på de svenska järnvägarna. Ångloken med sina egenskaper, dieselloken som ersatte och de kraftfulla elektroloken som drog de långa tunga tågen land och rike runt.  Även vagnars utveckling efter de ökade behoven och nya tekniker representeras.

På 1950-60 talet kom elektrifieringen till Oxelösund. TGOJ anpassade fordon och byggnader för att de nya järnvägsfordonen skulle kunna brukas. TGOJ byggde under denna tid nya person- och malmtågslok. De äldre personvagnarna som drogs av ånglok fick ge plats år modernare motorvagnar förutom några personvagnar, som i dag finns som museifordon i Grängesberg. Samtidigt byggdes lokstallet i Oxelösund om för att elektroloken skulle kunna använda vändskivan och ställas in i lokstallet. I dag har lokstallet detta utseende och kontaktledningen sitter kvar ovanför den fungerande vändskivan, något som är mycket ovanligt att se i dagens järnvägssverige.

Som museum binder FSVJ ihop de olika delarna som visar hur järnvägen i stort var startpunkten för den massiva utvecklingen i staden. Föreningen har i dag det stora malmtågsloket Ma 408 från 1958 med två äldre malmvagnar. Rälsbussen X21-9 var en av de rälsbussar som tog hand om persontrafiken till och från Oxelösund från mitten av 50-talet fram till nedläggningen 1985. Lokstallet som är FSVJs museum, byggdes i omgångar fram till 1938, men restaurerades och anpassades för eldrift under mitten av 1950-talet.

Järnvägen, som invigdes redan år 1877, har alltid haft en stor betydelse för Oxelösunds utveckling. Från litet fiskesamhälle har Oxelösund utvecklats till dagens industriort med SSAB som största aktör och brukare av järnvägen och hamnen.

Föreningen vårdar, bevarar och visar upp historiska järnvägsfordon och knyter ihop den järnväghistoriska miljön med dagens kommersiella trafik. I lokstallet kan man se både ånglok från 1900 talets början till Elektrolok från 40 och 50 talet, då järnvägen till Oxelösund elektrifierades. Allt från fungerande ånglok och restaurering av lok och vagnar kan beses i lokstallet.

Utfärder sker med ångloks- eller elloksdragna tåg med vagnar från 1930 och 1940 talet framför allt inom Södermanland och orter kring järnvägarna här.

FSVJ arbetar för att sprida kunskapen om järnvägens betydelse för de små orterna och hur det påverkade livet längs järnvägen.

FSVJ samarbetar med flertalet museer, hembygdsföreningar och företag för att upplevelsen av Sörmland ska bli något att minnas!

Alla föreningens resor som utannonseras är öppna för alla oavsett om du är medlem eller inte. Välkommen att resa eller besöka oss!

FSVJs grundinriktning för den museala verksamheten handlar om järnvägens betydelse för Oxelösunds utveckling från litet fiskesamhälle med 1200 invånare till en högteknologisk industriort med 15000 invånare. Från järnvägens anläggande utvecklades staden långsamt fram till 1950/60-talets explosionsartade expansion.

Utöver Oxelösunds historia ur ett järnvägsperspektiv vill FSVJ visa utvecklingen som skett på de svenska järnvägarna. Ångloken med sina egenskaper, dieselloken som ersatte och de kraftfulla elektroloken som drog de långa tunga tågen land och rike runt.  Även vagnars utveckling efter de ökade behoven och nya tekniker representeras.

På 1950-60 talet kom elektrifieringen till Oxelösund. TGOJ anpassade fordon och byggnader för att de nya järnvägsfordonen skulle kunna brukas. TGOJ byggde under denna tid nya person- och malmtågslok. De äldre personvagnarna som drogs av ånglok fick ge plats år modernare motorvagnar förutom några personvagnar, som i dag finns som museifordon i Grängesberg. Samtidigt byggdes lokstallet i Oxelösund om för att elektroloken skulle kunna använda vändskivan och ställas in i lokstallet.I dag har lokstallet detta utseende och kontaktledningen sitter kvar ovanför den fungerande vändskivan, något som är mycket ovanligt att se i dagens järnvägssverige.

Som museum binder FSVJ ihop de olika delarna som visar hur järnvägen i stort var startpunkten för den massiva utvecklingen i staden. Föreningen har i dag det stora malmtågsloket Ma 408 från 1958 med två äldre malmvagnar. Rälsbussen X21-9 var en av de rälsbussar som tog hand om persontrafiken till och från Oxelösund från mitten av 50-talet fram till nedläggningen 1985. Lokstallet som är FSVJs museum, byggdes i omgångar fram till 1938, men restaurerades och anpassades för eldrift under mitten av 1950-talet.

Under sommaren 2021 inviger FSVJ ett nytt museiområde med utställningshall, fordonshall, lokstall och utomhusmiljöer etc.

FSVJ kommer under perioden 2020 – 2021 och framåt investera ca 3 miljoner kronor i Oxelösunds Järnvägsmuseum tack vare bidrag från Leader Sörmlandskusten, lokala företag och sponsorer.

Faciliteter:

Kiosk
Kreditkort accepteras
Kaffe/Te
Historisk plats

Kontaktinformation:

Sörmlands Veteranjärnväg – FSVJ & Oxelösunds Järnvägsmusuem
Lokstallsvägen 1, 613 35 Oxelösund, Sverige
fsvj@fsvj.se

Öppettider:

söndag 10:00 – 14:00
måndag stängd
tisdag stängd
onsdag stängd
torsdag stängd
fredag stängd
lördag stängd

Dela detta: